Pressmeddelande: Stockholms Kulturfestival får ny ledning

26 oktober, 2017

Ny ledning för Stockholms Kulturfestival; Linnéa Rosén och Philippa Staffas. Foto: Terese Bonnevier

– Den största tjusningen med det här jobbet är att presentera unika och oväntade kulturupplevelser i det offentliga rummet, upplevelser och möten som sällan uppstår någon annanstans än just på gator och torg som tillhör alla och där alla är välkomna, säger Philippa Staffas ny konstnärlig ledare för Stockholms Kulturfestival.

Claes Karlsson, festivalens grundare och konstnärlige ledare från starten 2005, ska ge sig in i frilansvärlden och ny festivalledning från och med den 1 november blir Philippa Staffas, konstnärlig ledare och Linnéa Rosén, verksamhetsansvarig.

– Varenda stockholmare ska känna att det här är deras festival där de tillsammans kan ta del av upplevelser för alla sinnen. Kulturfestivalen är helt gratis och vi vill att den ska vara sommarens höjdpunkt för stockholmarna, säger Linnéa Rosén som blir verksamhetsansvarig för festivalen.

Både Linnéa Rosén och Philippa Staffas har arbetat i flera år med festivalen. Linnéa Rosén har de senaste sju åren varit sponsoransvarig för både Kulturfestivalen och ungdomsfestivalen We Are Sthlm.

Philippa Staffas har varit projektledare för Kulturfestivalens program men även ansvarat för det återkommande temat, som i år var Indien och året innan Frankrike.

– Vi kommer att släppa nästa års tema snart och skruvar på de sista delarna just nu. Det blir ett stort land kan jag avslöja och nästa år kommer vi sträva efter att hela festivalområdet ännu mer fylls av aktiviteter, gatuperformance och annat spännande innehåll, säger Philippa Staffas.

Den nya ledningen:

Linnéa Rosén, verksamhetsansvarig för Stockholms Kulturfestival
Gör:
Leder och ansvarar för att organisationen drar åt samma håll och uppnår målen och uppdraget. Ska skapa förutsättningar för produktionen av det konstnärliga innehållet. Kommer att fortsätta ansvara för alla större samarbeten och företagsrelationer.

Bästa festivalminnet: Oj, har så många så jag måste få välja två. Det ena är från 2008 när jag smög iväg för att titta på Lisa Nilsson och hela publikhavet sjöng med. I år var det bästa minnet att få stå och uppleva stämningen när Youssou N’Dour spelade för ett fullsatt Gustav Adolfs torg.

Philippa Staffas, konstnärlig ledare för Stockholms Kulturfestival
Gör
: Leder och ansvarar för festivalens konstnärliga innehåll och program. Ansvarar för festivalens tema och övriga programsamarbeten.

Bästa festivalminnet: Det är förstås en massa fina minnen som kommer upp, så som pianokonst-projektet Play me, stand up-komikern Papa CJ eller ett fullt torg under konserten med Manu Chao. Men bästa minnet är nog ändå Place des Anges (Änglarnas torg). Att få stå på Gustav Adolfs torg efter flera års arbete, i ett hav av fjädrar och se hur människor lekte, gjorde snöänglar och hade fjäderkrig med varandra oavsett om man kände varandra eller inte, oavsett ålder eller bakgrund – den upplevelsen blev precis så magisk som jag hade drömt om.

Stockholm Kulturfestival har fri entré, pågår 14–19 augusti 2018 och erbjuder något för alla åldrar. Årets festivaltema är fortfarande hemligt.

Stockholms Kulturfestival 2018
Var:
 Stockholms city
När: 14–19 augusti
Hur: Fri entré!

Festivalfakta:
2005 – startade med arbetsnamnet Under konstruktion

2006 – blev Stockholms Kulturfestival

2009 – första temat som var Finland. Fler teman: Danmark, Norge, Strindberg, Dans, Barcelona, Storbritannien, Frankrike, Indien.

2017 – 610 000 besök, över 600 programpunkter i 6 dagar. Tema: Indien

350 personer kliver upp på scenen vid Gustav Adolfs torg under festivalen