Gå runt i en interaktiv 3D-modell av ett historiskt industriområde
I installationen "We built this city on skrot och plåt" har Niklas Dahlqvist i spelmotorn Unreal Engine 5 tonsatt och rekonstruerat det numera rivna Lugnets industriområde, som låg där Hammarby sjöstad ligger idag. Musiken i verket är komponerad genom att konvertera de individuella 3D-modellerna till virtuella ljudobjekt med hjälp av physical modellingprogrammet Modalys. Resultatet är en interaktiv digital 3D-modell som du själv kan gå runt i vid serveringstältet på Strömgatan.
Niklas Dahlqvist är en elektroakustisk tonsättare och konstnär från Stockholm vars arbete kretsar kring maskininlärning, 3D-modellering och virtuella ljudobjekt.
Installationen har möjliggjorts tack vare Per Skoglund och Petter Eklunds fotografier av Lugnet från 1996-2002.
Liknande program
Mer information
Stockholms stad reserverar sig för ändringar och felskrivningar.