Såg du luftballongerna?

Såg du luftballongerna?

Om Pust

Två luftballonger svävar över Stockholm. De är fyllda med akrobatik, musik, mod och drömmar. De är på väg, drivna av längtan. Längtan efter publiken, efter att få skapa konst tillsammans och efter att få fylla staden med hisnande upplevelser. 

Pust är en poetisk och nervkittlande hyllning till cirkuskonstens tidlösa innovationskraft. Flyktig som en vindpust svävar föreställningen fram över Stockholm. Modiga artister, flygande riggare och förstklassiga piloter fyller luften med konst. Ballongernas stillhet och cirkuskonstens explosivitet ställs mot och med varandra. 

Bakom föreställningen står Stockholms Kulturfestival, Cirkus Cirkör och Peak Experience med ett gemensamt budskap: Vi längtar efter vår publik!

Två omöjliga luftballonger

När Stockholms Kulturfestival för andra året i rad tvingades ställa om blev dess längtan efter publiken överväldigande. Festivalen ville skapa något stort och spektakulärt och visa att  publiken inte är bortglömd. Men hur? Pandemin tillåter inga större folksamlingar, så hur når vi ut?

En idé föddes om att flytta hela festivalen upp i luften. Den tanken kändes omöjlig, men ändå blev den svår att släppa ifrån sig. Festivalen ringde Cirkus Cirkör och luftballongföretaget Peak Experience. De tre modiga och kreativa aktörerna bestämde att det omöjliga skulle göras möjligt. 

När flyger luftballongerna?

Pust ges när väder och vind tillåter det, fram till den 31 augusti 2021. Luftballongerna styrs av väder och vind, så föreställningen blir i sin natur oförutsägbar. Pust spelas över Stockholms stad de kvällar som vindarna tillåter. Titta uppåt – har du tur passerar luftballongerna just dig.

Fotoutställning i Kungsträdgården 31 augusti – 19 september – We Miss You Days & Nights
Bildmanéret, och flera av bilderna i vårt galleri här på hemsidan, är skapat av fotografen Karolina Henke. Under stora delar av september går det att se tjugo av Henkes fotografiska bildvärld i 1X2-meters format i Kungsträdgården.
Idén till utställningen We Miss You Days & Nights kommer från föreställningen Circus Days and Nights som är en samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Malmö Opera. Utställningen presenteras av Cirkus Cirkör i samarbete med Stockholms Kulturfestival. På Kungsträdgårdens webbplats finns mer information.

Pusts värld i bilder

Samtal med regissören

Det är två dagar kvar tills luftballongerna för första gången ska flygas över Stockholm. Vi – Kulturfestivalen och Cirkus Cirkör – möts på regissören Camilla Hammarströms kontor. Det är fortfarande osäkert när och var Pusts premiär blir av, allt beror på vädret. När vi börjar vårt samtal öser regnet ned.

Camilla Hammarström är regissör och konstnärlig projektledare för Pust, men initiativet till föreställningen kom från Kulturfestivalens konstnärliga ledare Philippa Staffas.

– Det började med att det kom något mail, vi skulle ha något möte. Det var något med en luftballong, en kort idé.

Den första idén som vuxit fram i Philippas huvud var att flytta hela festivalen upp i luften. En idé som var omöjlig men samtidigt svår att släppa ifrån sig. Går det att utföra akrobatik från en luftballong? Kan ett cirkuskompani flygas över Stockholm?

– En pandemisäker händelse som man vet kommer bli av! Det var fantastiskt att göra något, att börja jobba igen, börja skapa, kicka igång en del av hjärnan som legat vilande sedan mars förra året. Och att det är just en ballongcirkus! Det är ingen smygstart direkt. Det var lite drömskt på något sätt. Är det möjligt?

”I vanliga fall har man en scen”

Det första som behövde göras var research. Det fanns så mycket vi behövde veta: hur mycket vikt klarar ballongen? Hur stor är korgen? Hur många får vi plats? Var kan vi fästa artisternas säkerhetslinor? Får vi hänga under? Klättra utanpå? Stå uppepå? Miljoner frågor om vad som är möjligt. Vad går att göra?

Den tredje av projektets parter har varit företaget Peak Experience, som låter passagerare hoppa bungyjump från luftballong till vardags. Mycket av föreställningen har kunnat byggas utifrån vad Peak redan har testat och vet. Hoppa, hänga och klättra går bra. Många idéer måste strykas. Till slut står vi kvar med en påse: det här är vad som är möjligt att göra. Vad gör vi med det?

– I vanliga fall har man en scen, ett tak, väggar, en rymd som är satt och ett avstånd till publiken. Nu gör vi en föreställning utifrån så många olika perspektiv: rakt underifrån, nära inpå när vi kommer ned, jättelångt bort.

Tidig sommar ska idéerna för första gången prövas på riktigt. Luftballongen lyfter, tar vind och drar iväg. På marken följer vi efter i bil, vilket inte är helt enkelt eftersom luftballongen tar fågelvägen och vi gasar fram längs grusvägar och mellan åkrar. I radion skriver vi att de ska slänga ut det stora tyget. I radion svarar de att tyget redan är ute – det syns knappt.

– Stort betyder i det här perspektivet … stort.

De två och ett halvt ton tunga luftballongerna får allt runt om att se litet ut. Nya tyger tas fram, 20 meter långa. De är fortfarande små i jämförelse.

En föreställning i vädrets händer

Det finns mycket att tänka på. På olika höjder blåser vinden inte bara olika fort, utan i olika riktningar. Vädret kan se strålande vackert ut, men plötsligt svänga om till risk för åska. Dessutom måste det gå att flyga i vindens riktning mellan två punkter där det går bra att lyfta och landa. Piloterna gör noggranna uträkningar och bevakar vädret minut för minut. Precis innan lyft släpps en liten, röd heliumballong upp för att se hur den beter sig på olika höjder. När den svävar iväg håller alla andan.

Under en repetition hinner vi börja fylla ballongen men blir tvungna att avbryta när vinden blir hårdare. Vi väntar. Vinden avtar, fläktarna sätts igång för att fylla ballongen, vinder kommer tillbaka och vi avbryter igen.

– Oskar, som gör musiken, uttryckte det så bra. Hela det här projektet är som pandemin komprimerat. Det enda man har gjort är att tänka ”Nu, kanske!”. Och sen, nej. Så planerar vi om.

Ett cirkuskompani på väg

En cirkus kommer flygande. De är på väg, svävandes högt över staden.

– Det är ju som de gamla cirkusvagnarna, som kom med ett helt cirkuskompani. Så känns också ballongerna: vi är på väg. Vi kan inte landa än, vi har inga scener, det är stängt, men vi reser vidare tills pandemin är över. Vi saknar våra scener, vi saknar publiken, men vi kommer tillbaka.

– Vad hoppas du att publiken känner, när en luftballongscirkus plötsligt kommer flygandes över deras huvuden?

– Jag hoppas att vi kommer med en stor present. En överraskning, en förundran, och en liksom hisnande känsla. Och att de känner att det fortfarande pågår. Att positiva överraskningar fortfarande kan ske. Att vi, kulturen, fortfarande håller på. Vi jobbar på. Vi finns här. Att det omöjliga är möjligt, på något sätt.

– Vad längtar du efter?

– Jag längtar efter så mycket. Jag längtar efter att få tillbaka livet. Jag längtar efter alla sammanhang som bara fanns, förr, som inte finns längre. Man möts i en teaterfoajé, man möts under repetitioner. Möten med människor är det jag saknar mest. Och trånga klubbar där man får dansa.

Samtalet avbryts, det plingar plötsligt till i våra telefoner. Flygchefen har gett klartecken för en repetition samma kväll. Utanför fönstret har vädret slagit om, helt oförutsägbart.

Frågor och svar

Över Stockholm flyger två luftballonger, men hur fungerar det egentligen? Här kan du få svar på några vanliga frågor om föreställningen Pust.

Hur högt flyger luftballongerna?
Under föreställningen Pust flyger luftballongerna på 150 meters höjd. Det går dock att flyga högre: med specialutrustade ballonger kan du flyga på en höjd av 16 km!

Hur länge är luftballongerna i luften?
Hur länge luftballongerna flyger kan vi inte veta exakt i förväg, men vanligtvis tar en tur över Stockholm mellan 1 och 2 timmar. Flygtiden beror på temperaturen, vikten som transporteras och bränslet som finns ombord.

Kan piloten styra luftballongen?
Det finns ingen styrmekanism i varmluftsballongerna, det är vinden som styr riktningen. Vindriktningen brukar dock variera lite på olika höjder, så genom att byta flyghöjd kan piloten påverka färdriktningen.

Hur fort flyger varmluftsballongerna?
Flyghastigheten är densamma som vindens hastighet. Om markvindens hastighet är över 5 m/s, går det i allmänhet inte att fylla ballongen.

Hur ser säkerheten ut?
Varmluftballonger är säkra och flygs bara när vädret är optimalt. Ballongen sköts av utibildade piloter och ombord finns säkerhetsriggare från Cirkus Cirkör. Alla artister sitter fast i ballongen med säkerhetslinor.

Varför berättar ni inte var och när föreställningen spelas?
Föreställningen spelas för den som råkar befinna sig på en plats där luftballongerna syns. Det kan vara som en hisnande överraskning över picknickfilten, eller som en vacker kontur i fjärran. Luftballongerna styrs av väder och vind, så föreställningen blir i sin natur oförutsägbar. Titta uppåt – har du tur passerar luftballongerna just dig.

Vad handlar föreställningen om?
Pust handlar om längtan – efter en publik, efter skapande, eller något helt annat. Stockholms Kulturfestival ser Pust som ett levande vykort till sin publik, en hälsning med längtan efter att snart få ses igen.

Om aktörerna

Bakom Pust står Stockholms Kulturfestival i samarbete med Cirkus Cirkör och Peak Experience med det gemensamma budskapet Vi längtar efter vår publik.

Stockholms Kulturfestival

Stockholms Kulturfestival arrangeras av Stockholms stads kulturförvaltning genom evenemangsavdelningen.

Projektledning och idé: Philippa Staffas
Kommunikationsansvarig: Terese Bonnevier
Press och PR: Nadya Gruner
Produktionsledare: Hilda Denward
Digital redaktör: Tora Enkvist
Webbredaktör: Isabell Stolt
Webbutveckling: Petter Lidberg
Filmproduktion: Andreas Strömquist, Albert Jalap
Drönarfotograf: Isak Gabre
Koordinator: Viktor Ärlemalm

Läs mer om Stockholms Kulturfestival.

Cirkus Cirkör

Cirkus Cirkör är ett världsledande scenkonstkompani som grundades i Stockholm 1995. 25 år senare förflyttar Cirkus Cirkör fortfarande gränser i samhället och konsten turnerar över hela världen. Cirkus Cirkör bedriver även pedagogisk verksamhet över hela landet, utbildar och utvecklar kommuner och företag i cirkusens discipliner, samt driver ett gymnasieprogram i Cirkörhuset i Alby.

Cirkus Cirkör och Stockholms Kulturfestival har tidigare bjudit Stockholm på hisnande upplevelser tillsammans: 2018 spelades Aquanauts i och ovanför Strömmen och rönte uppmärksamhet över hela världen. 

Regi: Camilla Hammarström 
Konstnärlig ledare, Cirkus Cirkör: Tilde Björfors
Cirkusrigg och konstruktion: Fredrik Deijfen, Mattias Lindström, Joel Jedström
Kostym och scenografi: Lehna Edwall 
Musik: Oskar Cresso
Artister: Regina Baumann, Lisa Angberg, Jacob Westin, Siânna Bruce, Emelie Sandberg, Nilas Kronlid
Projektledare, Cirkus Cirkör/Groundfloor Production: Erik Gullberg
Produktionsledare, Groundfloor Production: Emily Thörling
Skräddare: Piha Hokkanen
Dekormålning: Baha Swidan
Kommunikation: Henrik Sundin
Fotograf: Karolina Henke
Verksamhetsledare Konst & Produktion: Lena K Stockhaus
VD: Elin Norquist
Tillverkning: Independent studio

Mask: Maria Reis

Tack till Magdalena Åberg för kostymdesign till Circus days and nights.

Pust har fått inspiration av föreställningen Circus Days and Nights som är en samproduktion mellan Cirkus Cirkör och Malmö Opera. Läs mer om Circus Days and Nights här.

Cirkus Cirkör stöds av Kulturrådet, Region Stockholm, Stockholms stad och Botkyrka kommun.

Läs mer om Cirkus Cirkör på deras webbplats.

Peak Experience

Peak Experience är experter på extremsporter och har ofta jobbat med just kreativa lösningar runt varmluftsballonger. Under sina 20 verksamma år har företaget både arrangerat bungyjump från luftballonger, varit först med att flyga över Kebnekaise samt hjälpt cirkusartisten Olle Strandberg med det omtalade Molnhoppet – då han 3000 meter upp i luften gjorde om den volt som 12 år tidigare brutit hans nacke i samband med en föreställning.

Flygchef & Pilot: Peter Magnusson
Piloter: Yashar Modiri, Daniel Sjökvist
Crew Chief: Jack Gitagiah